Menu Zamknij

Program „Nawigacja w kryzysie” na Górce

W  listopadzie w  naszej szkole rozpoczęto realizację programu „Nawigacja w kryzysie – chroń siebie, wspieraj innych”. Udział w programie biorą wszyscy uczniowie klas pierwszych technikum, rodzice i grono pedagogiczne.

Program powstał jako odpowiedź profilaktyczna ekspertów Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej i środowiska trenerów programu Archipelag Skarbów® na potrzeby związane z trudną i dynamicznie zmieniającą się sytuacją młodzieży, rodziny, szkoły i całego społeczeństwa, powstałą na skutek epidemii koronawirusa.  

Podstawowym celem programu jest wsparcie psychiczne młodzieży i pomoc w odnajdywaniu sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami i z życiem w czasie epidemii i kwarantanny, ale także nauka umiejętności radzenia sobie w różnych innych sytuacjach kryzysowych. Drugim celem programu jest wsparcie dorosłych (rodziców, nauczycieli) w pełnieniu funkcji wychowawczej i profilaktycznej w nowych, nieznanych im wcześniej realiach.

 Program składa się z kilku etapów. Najpierw młodzież, rodzice i wychowawcy brali udział w badaniu ankietowym (z pytaniami dostosowanymi do każdej z tych grup). Następnie trenerzy programu spotykali się z młodzieżą z poszczególnych klas w obecności wychowawców na spotkaniach profilaktycznych online. Na koniec każda grupa uczestników otrzymała raporty opracowane na podstawie wybranych wyników badań z danej szkoły, zawierające wnioski i wskazówki dotyczące sposobów skutecznego radzenia sobie w kryzysowej sytuacji epidemii.

W zajęciach z uczniami prowadzonymi przez edukatorów jako opiekunowie uczestniczyły Panie Agnieszka Grabarz, Małgorzata Krzyżaniak i Paulina Giś , którym  należą się szczególne słowa podziękowania za przychylność, zaangażowanie i poświęcony czas.

Przed nami jeszcze ostatni etap, zajęcia profilaktyczne realizowane przez Mam nadzieję, że udział w działaniach w ramach programu, był cennym doświadczeniem,  przyczynił się do rozwoju uczniów, wzmocnił relacje w grupach klasowych a dla wychowawców był  źródłem inspiracji do dalszej pracy wychowawczo – profilaktycznej.

M.J.